Vuoden 2025 Honda Gold Wing asettaa edelleen standardin touring-moottoripyörille. Moottorista löytyy 124,5 hevosvoimaa.
Tämä pyörä on suunniteltu niille, jotka vaativat tehoa ja tarkkuutta matkoillaan.
Moottoripyöräilyn suosio kasvaa - vahinkotiheys huomattavasti pienempi kuin henkilöautoilla.
Kuva: Leena Suonto
Vakuutusyhtiön tilastojen mukaan
moottoripyöräilijät eivät ole erityisen onnettomuusalttiita, vaan
vahinkotiheys on huomattavasti pienempi kuin henkilöautolla.
Moottoripyöräilyn suosio on vakuutusyhtiö Fennian ja Tilastokeskuksen tilastojen sekä ensirekisteröintien perusteella hieman kasvanut. Samalla ajoturvallisuus on parantunut viime vuosina.Moottoripyörien ensirekisteröinnit kasvoivat Traficomin
tilastojen mukaan vuosina 2017–2020. Viime vuonna moottoripyöriä
ensirekisteröitiin 3 709 kappaletta.
Autokaupan tapaan myös
moottoripyörien saatavuus on kärsinyt maailmanlaajuisesta sirupulasta.Moottoripyöräonnettomuudet
puolestaan lisääntyivät Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuoteen 2018
asti, mutta sen jälkeen määrä on laskenut.
Vuonna 2020
moottoripyöräonnettomuuksissa loukkaantui yhteensä 1980 henkilöä, joista
yli 95 prosenttia oli moottoripyöräilijöitä. Luvuissa ovat mukana sekä
ne onnettomuudet, joissa moottoripyörä on ollut vastapuolena, että
moottoripyörien aiheuttamat onnettomuudet. Fennian tilastojen mukaan
moottoripyörien liikennevakuutusvahinkojen vahinkotiheys oli vuonna 2021
samalla tasolla kuin 2020.
Moottoripyörien liikennesuoritemääristä
ei ole saatavilla tarkkaa tietoa viime vuosilta, mutta suuntaa-antavia
määriä on Fennian tiedotuksen mukaan saatu VTT:n
Lipasto-päästölaskentajärjestelmästä, jossa moottoripyörien
liikennesuoritteita on arvioitu vuosina 2015–2020. Sen mukaan
vuosittaiset liikennesuoritemäärät ovat pysyneet viimeisen muutaman
vuoden aikana lähes ennallaan.
Moottoripyörien
käyttöä voi päätellä myös liikennekäytössä olevien moottoripyörien
määrien mukaan. Kesäisin liikennekäytössä olevien moottoripyörien määrä
on hieman laskenut vuosittain.
Viime kesänä niitä oli liikennekäytössä
kesäkuun lopussa noin 167 000. Moottoripyöräilijät
eivät ole erityisen onnettomuusalttiita. Vakuutustilastojen mukaan
moottoripyöräilijän vahinkotiheys on huomattavasti pienempi kuin
henkilöautolla.”Moni motoristi on
vihkiytynyt harrastaja, joka tuntee ajokkinsa ja nauttii ajamisestaan
vastuullisesti. Silloin todennäköisyys joutua omasta syystä johtuvaan
onnettomuuteen on luonnollisesti pienempi”, sanoo Fennian
ajoneuvovakuutus- ja vahinkopalveluista vastaava johtaja Mikko Pöyhönen. Vuosittain
moottoripyöräilijöille sattuu kuitenkin myös vakavampia onnettomuuksia.
Tieliikenteessä kuolee vuosittain keskimäärin yli 20 ja loukkaantuu
vakavasti yli 60 moottoripyöräilijää.
lähde: Kauppalehti, Niko Rouhiainen
Honda Gold Wing
Vuonna 1973 Honda julkaisi uuden, erilaisen moottoripyörän. Se oli honda 1000 Gold Wing ja se oli silloisissa oloissa hyvin poikkeava nelisyllinterisine bokserimoottoreineen ja yläpuolisine nokka-akseleineen.
Moottorin iskutilavuus oli 999 cm3 ,puristussuhde 9,2 ja suurin teho 82 hv käyntinopeudella 7500 r/min ja suurin vääntömomentti 8,2 kpm nopeudella 6500 r/min. Vaihteita oli viisi ja levyjarrjuja kolme, kaksi edessä ja yksi takana. Omamassa ajovalmiina oli 265 kg ja huippunopeuden yhteydessä puhuttiin lukemasta 200 km /h. Vaikutti silloin aika mielikuvitukselliselta ollakseen moottoripyörä.
Tullessaan Suomen markkinoille vuonna 1977 sen hinta oli 26.000 markkaa. GL 1000.tta tuotiin Suomeen 50 kappaletta.
ote kirjasta: Muistatko merkin, vuosisadan moottoripyörät, Jussi Juurikkala 2002
BMW
Saksalainen BMW on yksi maailman vanhimmista yhä toimivista ja jatkuvasti moottoripyöriä valmistaneista tehtaista. Tehtaan historia alkoi jo vuonna 1916, jolloin Rapp Motorenwerke GmbH ja Gustav Otto Flugmaschinenfabrik AG ( lyhenteenä BFW).
Nimi muutettiin hieman myöhemmin kuulumaan Bayerische Motorenwerke AG ( paremmin tunnettu BMW) Yhtiö valmisti sodan päättymiseen saakka lentomoottoreita, mutta rauhan palattua piti etsiä muita töitä. Niimpä BMW teki ensimmäisen moottoripyöränsä 1920-luvun alussa. Sen merkki oli Flink ( Vikkelä) ja sitä pidettiin hyvänä pikkupyöränä.
Oitis Flinkin jälkeen BMW suunnitteli kaksisylinterisen M 2 B 15 bokserimoottorin. Moottori oli asennettu poikittain ( siis kampiakseli oli moottoripyörään nähden poikittain)