Honda Gold Wing

Vuonna 1973 Honda julkaisi uuden, erilaisen moottoripyörän. Se oli honda 1000 Gold Wing ja se oli silloisissa oloissa hyvin poikkeava nelisyllinterisine bokserimoottoreineen ja yläpuolisine nokka-akseleineen.
Moottorin iskutilavuus oli 999 cm3 ,puristussuhde 9,2 ja suurin teho 82 hv käyntinopeudella 7500 r/min ja suurin vääntömomentti 8,2 kpm nopeudella 6500 r/min. Vaihteita oli viisi ja levyjarrjuja kolme, kaksi edessä ja yksi takana. Omamassa ajovalmiina oli 265 kg ja huippunopeuden yhteydessä puhuttiin lukemasta 200 km /h. Vaikutti silloin aika mielikuvitukselliselta ollakseen moottoripyörä.
Tullessaan Suomen markkinoille vuonna 1977 sen hinta oli 26.000 markkaa. GL 1000.tta tuotiin Suomeen 50 kappaletta.
ote kirjasta: Muistatko merkin, vuosisadan moottoripyörät, Jussi Juurikkala 2002
BMW

Saksalainen BMW on yksi maailman vanhimmista yhä toimivista ja jatkuvasti moottoripyöriä valmistaneista tehtaista. Tehtaan historia alkoi jo vuonna 1916, jolloin Rapp Motorenwerke GmbH ja Gustav Otto Flugmaschinenfabrik AG ( lyhenteenä BFW).
Nimi muutettiin hieman myöhemmin kuulumaan Bayerische Motorenwerke AG ( paremmin tunnettu BMW) Yhtiö valmisti sodan päättymiseen saakka lentomoottoreita, mutta rauhan palattua piti etsiä muita töitä. Niimpä BMW teki ensimmäisen moottoripyöränsä 1920-luvun alussa. Sen merkki oli Flink ( Vikkelä) ja sitä pidettiin hyvänä pikkupyöränä.
Oitis Flinkin jälkeen BMW suunnitteli kaksisylinterisen M 2 B 15 bokserimoottorin. Moottori oli asennettu poikittain ( siis kampiakseli oli moottoripyörään nähden poikittain)
